Sider

onsdag den 9. oktober 2013

Fredag den 20. september:
Vi ankom til varme Brisbane d. 20 september. Vi var overraskede over at Brisbane faktisk lå så langt væk fra havet - ca. 1,5 times kørsel derfra. Desuden var vi blevet fortalt af alle, at Brisbane var lort og et kedeligt sted at opholde sig, men vi trodsede alle advarsler om at tage dertil! Og godt vi gjorde det for vores førstehåndsindtryk af Brisbane var virkelig godt! Vi gik den første dag ned i byen, med en virkelig lækker gågade, som var fyldt med skønne butikker og hyggelige spisesteder og cafeer. Et sted man kun kan blive fristet! Om aftenen gik vi for første gang RIGTIG ud og spiste. Eller rigtig og rigtig - vores mad var gratis, fordi vi har booket så mange tours, har vi fået en masse vouchers (gavekort) til en masse forskellige ting, og når man er backpacker på et lavt budget siger man ikke nej til noget der er gratis! Så ja vi fik vores første steak på hele turen og sovs! Det var så lækkert med et ordentligt stykke kød! Og så endda helt gratis! Inden vi havde slugt den sidste bid indvaderede to australske drenge vores bord og købte den ene drink til os efter den anden. Så gavmilde er danske drenge i hvert fald ikke, og vi følte os helt som nogle i en film, selvom drengene ikke just lignede Brad Pitt og Leonardo DiCaprio!!

Lørdag den 21. september:
Vi fandt overraskende nok ud af, at Brisbane ligger halvanden times kørsel fra havet, så da det var en rigtig varm lørdag, gik vi ned til noget det hedder South Bank, hvor der ligger en slags kunstig strand. Her er der store pools med sand op til, hvor man kan bade og slikke sol! Vi spiste vores frokost her, og blev enige om at komme igen en anden dag! Vi havde nemlig planer om, at skulle med gratis færge rundt på floden der går midt gennem Brisbane. Her fik vi set en masse af byen, og selv om det var en ret lang og kold tur, var det en virkelig fin måde at få set en masse på! Om aftenen slappede vi af på vores hostel, og snakkede med to danske drenge, som vi havde mødt tidligere på dagen.

Søndag den. 22. september:
Søndag var vi en tur nede i Brisbanes Chinatown. Vi havde forstillet os det ville myldre med kinesere, og at det ville være boder over alt, så lidt skuffede blev vi da vi ankom til kun et meget lille marked.. Vi smuttede ret hurtigt igen, og på vores tilbagevej ville vi spise frokost i Botanisk have. Her stødte vi på et andet lille søndagsmarked, hvor vi fik smagt på nogle lækre indiske specialiteter! Det var meget sjovt tiltrods for, at vi jo ikke er i Indien. Vi havde altså en hyggelig søndag i Brisbane, hvor vi fik set Chinatown, Botanisk Have, og vi fik ikke mindst gået en hel masse!!
Tirsdag den 24. - onsdag 25. September:
Den 24. ankom vi til Noosa om eftermiddagen. Efter vi havde tjekket ind på vores hostel, gik vi en tur ned til stranden og så os om. Der skete ikke så meget den dag, men vi så frem til onsdag hvor vi skulle på et stort marked kaldet Eumundi! Det var virkelig et stort og godt marked, som ville varme alle shoppelystnes hjerter. Der var ikke det du ikke kunne få! Der var desværre bare vanvittig mange mennesker og vildt varmt og vi havde kun 2 timer så vi følte ikke helt vi fik det optimale ud af det. Men vi købte nogle souvenir gaver (ja, jeg røber ikke hvad) og et brød, som smagte præcis som lagkagehusets græskarrugbrød. Mums!! Vi savner rugbrød så meget. Da vi kom hjem fra marked, skrev vi postkort til det krampede i hånden og kl. 16.45 kørte vi med op til et viewpoint og så solnedgangen over Noosa Heads. Det var rigtig smukt og en god måde at slutte en god dag af på. Om aftenen skulle vi have spaghetti med kødsovs, men jeg (Marie) blev pludselig angrebet af en kakerlak. Den faldt ned i hovedet på mig og bagefter ned i min lækre mad! Føj. Ikke mere aftensmad til mig! Det var ikke den sidste kakerlak vi så, for de er mange steder her i det nordlige og varme Australien!
Fredag den 27. - søndag den 29. September:
Den 27. ankom vi til lille bitte Rainbow Beach, som fungerer som mellemstation for ture der går ud til verdens største sandø, Fraser Island, som vi også skulle på. Men først den 30. september. Det ville blive nogle lange 3 dage i Rainbow Beach fordi der ikke var noget som helst at lave og vejret var dårligt! Vores netværkssignal fungerede heller ikke i den gudsforladte by, så vi kunne ikke engang fordrive tiden med facebook eller noget som helst andet. I stedet startede vi begge på en ny bog og kværnede en masse engelske sider!! Søndag blev dagen peppet lidt op med en briefing om vores tur til Fraser Island. Det var ret kedeligt, som alt andet syntes at være i Rainbow Beach, men det var sjovt lige at mødes med sin gruppe inden vi skulle afsted. Vi var vildt spændte og vi glædede os helt vildt meget!

Mandag den 30. september:
Det var dagen hvor vi skulle på Fraser Island tur! Vi skulle afsted i fire jeeps, med vores guide i den første. Herudover var der otte personer i hver jeep, så vi var en forholdsvis stor gruppe! Vi mødtes alle mandag morgen, og skulle med vores "jeep-gruppe" organisere vores bagage og mad, som vi skulle have med på turen. Vores gruppe bestod af fem fra Tyskland, en fra Finland og os fra Danmark. Alle var virkelig søde og rare, og selv om der var så mange fra Tyskland, var de rigtig flinke til at snakke engelsk, så alle i gruppe kunne være med! Vi startede turen i Rainbow Beach, hvor vi blev enige om, at Martin (den enste dreng i gruppen) skulle starte med at køre. Efter 15 min kørsel ankom vi til en lille færge, som skulle sejle os til Fraser Island. Fraser Island er verdens størst sandø, og består hovedsagligt af smukke strande og skov/regnskov. Vi kørte i en lang række hen af stranden, med vores guide forrest. Her så vi en stor (desværre) død havskildpadde, og en død slange, som havde levet i havet!! Efter et lille stop i en park, hvor vi fik frokost, satte vi kursen mod Lake McKenzie! Turen derind var meget snoget, og utrolig bumlet. Det var sjovt, og på samme tid også lidt skræmmende, for man følte nemt det kunne gå galt. Det gjorde det desværre også lidt, da vores daværende chauffør kom til at ramme en anden jeep! Det var dog ikke værre end en skramme på begge biler. Vi fik virkelig oplevelsen af hvad det vil sige at køre i jeep på en bumlet vej! Vi ankom alle helskinnet til Lake McKenzie, hvor vi fik tid til at slappe af og tage en dukkert! Det specielle ved søen er, at den udelukkende består af regnvand. Der er altså ingen tilløb eller afløb fra søen! Vi havde forinden set billeder af søen, og blev en smule skuffet over den, da den ikke var helt så flot, som den ellers så ud til på billederne. Det var dog dejligt at få en forfriskende dukkert, inden turen gik mod vores lejr. På vej fra søen ville Marie prøve kræfter med jeepen, men det var et utrolig svært stykke hun havde begivet sig ud i, og efter et par gange hvor vi sad fast i sandet, måtte hun overlade rattet til Martin. Sofie fik lov til at køre det sidste stykke langs stranden og hen til lejren. Hun fik både lov til at køre i blødt og hårdt sand. Jeepen er utrolig svær, at styre, da man skal holde rattet helt lige for at følge sporene i sandet, selvom det føles meget unaturligt, men til sidst fik hun styr på det, og det var der det blev sjovt at køre! Vi nåede frem til vores lejr, hvor vi skulle bo med 60 andre, som også var på tur. Så I kan godt forstille jer, at det var godt gang i køkkenet, da vi skulle lave aftensmad. Vi lavede mad med vores jeep-gruppe, og senere på aftenen gik vi ned på stranden, for at kigge på stjerner! Her fandt vi ud af, at hvis man gned sine fødder i sandet, kom der sådan nogle små lysende ting frem, nærmest som stjerner. Trætte gik vi tilbage til vores lejr. Selvom teltene var beregnet til tre mand, havde vi fået et for os selv! Det var lidt dejligt, men en god natssøvn fik vi ikke, da vores skumgummimadrasser var hårde som sten!!
Tirsdag den 1. Oktober:
Natten havde været rigtig lang og hård, da vi sov på millimeter tynde liggeunderlag! Vi kunne lige så godt have ligget på den bare jord! Vi stod op kl. 7.30 næste morgen og lavede scramble egg og brød til morgenmad, med resten af vores gruppe. Som en lille appetitvækker sad der kæmpestore fugleedderkopper og andre klamme kryb og insekter ude på toiletterne og vi havde så meget paranoia, hver gang vi skulle der ud! Kl. 09 kørte vi i vores jeeps ned mod Champagne Pools, som er små pools der er blevet dannet af naturen selv og som bliver fyldt op af havets bølger. Det var ret lavvandet så der var ikke så meget vand i dem, men det var stadig smukt ligesom alle andre steder på Fraser! Dér fik vi lov at sole os lidt inden vi skulle videre til et viewpoint kaldet Indian Heads. Vi kravlede derop og lige da vi nåede op var der to store flokke delfiner, to store hvaler med en babyhval og havskildpadder der passerede i vandet lige nede under os. Det var virkelig imponerende og fascinerende at kunne stå oppefra og kigge ned på de store dyr! Det var i forvejen vanvittig smukt deroppe! Fraser er fyldt med endeløse strande og azurblåt vand! Ligesom paradis! Bagefter kørte vi tilbage til vampen og fik frokost hvor vi havde selskab af en kæmpe lang og fed slange som hang oppe i loftet af spisestedet! Det var så vildt at den bare hang der og det ar som om den bare var kongen af stedet. Da vi havde spist var det endelig min tur (Marie) til at gøre endnu et forsøg med at køre jeep (det gik ikke så godt første gang og jeg måtte overlade rattet til den eneste dreng i vores gruppe, Martin). Nå, men det gik rigtig fint anden gang og det var bare vildt sjovt og fedt at cruise rundt på de endeløse hvide sandstrande. Vi kørte hen til et stort skibsvrag, hvor vi tog nogle fine billeder og gruppe-billeder. Sidst men ikke mindst kørte vi hen til en lang å, som vi kunne flyde igennem fra start til slut. Efter alle de mange gode oplevelser på bare én dag, var vi alle virkelig sultne og vi lavede steak, kartoffelmos og salat til aftensmad og en god øl og cider til at slukke tørsten med, alt imens den store slange hang og dinglede over hovederne på os. Sofie og jeg gik tidligt i seng for vi var så trætte, ovenpå en fantastisk dag!
Onsdag d. 2 oktober:
Det var vores sidste dag på fraser Island og det var helt trist! Vi stod op kl. 7 og forlod campen 8.30. Endnu engang fik jeg, Marie, lov til at køre jeepen! Og det var ren fornøjelse! Vi kørte hen til et sted hvorfra vi skulle gå en 40 minutters lang bushwalk. Det var ret hårdt fordi det var løst sand vi gik i, og det var stegende hedt! Vores mål var en stor sø, som vi kunne kaste os i! Lige inden søen, kom vi ud på et stort areal bestående kun af sand! Det så helt vildt ud og lignede en ørken! Vi løb og kastede os med glæde ud i søen og blev fornyede og næsten klar til at gå tilbage til bilerne! Vi fik frokost, inden vi skulle helt tilbage til rainbow beach. Det var helt trist at turen vare ovre, og at vi snart skulle sige farvel til vores Fraser family! Vi havde tilbragt vores dage med nogle rigtig søde og dejlige mennesker - hvem ville ikke gerne have forlænget sådan en tur?! Vi havde aftalt med gruppen at vi skulle spise aftensmad sammen ude i baren på vores Hostel tilbage i Rainbow Beach. Det var en rigtig god måde lige at få sluttet af på. Desværre skulle de alle sammen sydpå mens vi skulle videre nordpå. Øvbøv!! Torsdag skulle vi selv videre til Agnes Water / Town of 1770.

Agnes Water 3. - 5. oktober:
Vi ankom torsdag aften til Agnes Water. I bussen på vej der til havde vi siddet og kigget på lyn! Det var virkelig et uvejr. Hostel'et vi ankom til så rigtig fint ud. Det var noget af det reneste vi havde set længe - rigtig dejligt!! Agnes Water en meget lille by, så der er kun små dyre supermarkeder. Det er vi ved at være lidt trætte af! Fredag brugte vi på stranden, hvor vi slappede af og slikkede sol. Vi fik også vasket tøj og booket surflektioner til dagen efter!! Så lørdag morgen tjekkede vi ud fra vores hostel. Efterfølgende kom der en surfinstruktør, og sammen med 20 andre skulle vi ned på stranden og lære at surfe! Vi blev udstyret med surfboards og våddragter, og efter lidt tekniktræning på stranden, blev det tid til at kaste sig ud i bølgerne! Det var lidt sindsygt, og meget svært! Bølgerne var efter vores smag lidt for store til begyndere, men det var en super fed følelse når man engang i mellem fangede en bølge, og kom op at stå et par sekunder på boardet! Der kom på et tidspunkt en KÆMPE bølge, som gjorde vi slog kolbøtter under vandet, og slog os på sandbunden, så det var ikk uden skræmmer, vi gik udmattede hjem den dag. Det var super sjovt at prøve, og vi ville ønske vi havde mulighed for det igen, men nu hvor vi rejser længere op nord på er det ikke længere sikkert at kaste sig i havets bølger, på grund af stingers og andre farlige dyr! Rigtig trætte og udmattede efter dagens prøvelser med surfing, tog vi natbussen til Airlie Beach! En tur på 9,5 timer!
Søndag den 6. - tirsdag den 8. oktober:
Da vi ankom søndag tidlig morgen (kl. 7) var vi begge rimelig smadrede efter en lang bustur! Vi kunne først tjekke ind på vores værelse kl. 14 og lagde os derfor ned til en stor lagune. Vi må ikke længere bade i havet her i Australien på grund af de livsfarlige stingers - som er en slags vandmand/gople. Derfor har de i stedet lavet en stor lagune, som ligger helt ned til vandet. Så det er stadig rigtig lækkert! Senere på dagen tog vi en bus op til Coles, som er et af de store og billige supermarkeder, for at handle stort ind. Den sidste uge har vi brugt så mange penge på mad fordi vi kun har haft mulighed for at handle i de små supermakeder. Igår, mandag, daskede vi bare rundt i byen og fik ordnet nogle papirer til vores sejltur til Whitsunday øerne. Desuden lavede vi pandekager igår - eller rettere scrambled pandekager for panderne her er så rådne, at vi ikke kunne lave en ganske almindelig flad pandekage. Men det smager jo af det samme, scrambled eller ej! Og det smagte himmelsk!! Vi havde købt vaniljeis og syltetøj til. Mums! Det var noget vi havde hungret efter siden de første dage i Australien! Imorgen skal vi på en 2 dages og 2 nætters sejltur, ud til nogle øer kaldet Whitsundays. Det skulle være så lækkert og vi glæder os rigtig meget til at komme ud og snorkle og sejle!