Sider

torsdag den 19. september 2013

Der var lidt kludder med det tidligere indlæg. Det er nu blevet rettet, og der er kommet en dag ekstra på, som vi glemte, så læs endelig forrige indlæg inden I læser videre her!

Onsdag den 4. September

Det er jo efterhånden ved at være lidt tid siden vi har skrevet fra bloggen, men nu kommer der endelig nyt fra vores rejse! Efter Alices Springs fløj vi tilbage til Sydney hvor vi tilbragte en dag og nat. Vi var nu endelig klar til at drage op af østkysten, og vores første stop var Newcastle! Vi ankom efter 2,5 timers kørsel fra Sydney til et lille fint hostel! Vi ankom om formiddagen, og havde derfor hele dagen foran os. Vi besluttede os derfor at gå en tur ned til stranden og ud til et fyrtårn. Her var der virkelig en flot udsigt, og vi fik også set en stor fed sæl der lå og slikkede sol! Herefter gik vi videre hen langs stranden og så Australiens ældste naturskabte seabath! Der findes rigtig mange seabaths i Australien, men det var ret imponerende, fordi det ikke er menneskeskabt. På vores vej tilbage til hostlet gik vi ind i en kirke der lå med en flot udsigt over havet. Her fik vi et lille kort af en gammel mand med vorter i hele hovedet. Kortet var en velsignelse, og ønske om en god rejse! Efter en god første dag i Newcastle hoppede vi trætte i seng om aftenen!

Torsdag d. 5 september Torsdag morgen stod vi op og fangede en bus til et område der hedder Blackbutt Reserve. Det er en kæmpe stor park, hvoraf en del af den anses for værende regnskov. Vi startede med at gå ned til et område hvor der var et stort dyrereservat. Her så vi de første koalaer på vores tur! Her var også masser af fugle, wallabees, slanger og en masse andre krybdyr. Det var en hyggelig og helt gratis tur! Derefter gik vi en regnskovsrute igennem parken. Da vi skulle tilbage til vores hostel, fangede vi den forkerte bus og kørte mange mange kilometer væk fra New Castle. Ja så langt væk at vi stadig ikke ved hvor vi egentlig endte henne. Det var ret surt og vi skulle være tilbage på hostlet inden kl. 18.15 da vi skulle ned også spise gratis på en lokal pub. Vi nåede det til tiden, men vores sultne maver var ikke begejstrede da menuen stod på australske pølser og hvid brød! Nøj Australierne ville være i himlen hvis de fik lov at smage en god dansk pølse fra slagteren! Hold op hvor er de dårlige til at lave pølser fyføj! Dagen efter blev bare brugt på at læse bøger og slappe af ved poolen ved hostlet! Der skete ikke det store, men det er rart nok en gang imellem. Lørdag skulle vi videre med Greyhound bussen til Port Macquarie!

Lørdag den 7. september

Vi ankom efter en 4,5 times bustur til Port Macquarie! Vores hostel så umiddelbart rigtig fint ud, så for at vi kunne nå at få lidt mere af Port Maquarie med, besluttede vi os for ikke at blive en, men to nætter! Vi blev anbefalet at gå en tur rundt om byens creek, hvilket vi satte os for at gøre med det samme! Vi var ikke specielt imponeret, da vi startede turen. Det var sumpet og der var ikke et særlig godt udsyn pga. tæt skov. Til vores store rædsel opdager Marie, at der hænger vampyrflagermuse i tusindvis overhovederne på os! Vi var sågar ved at træde i et lille foster af en vampyrflagermus, der lå på stien!! Det gjorde vores lille gåtur ret speciel, og en smule skræmmende. Vi fortsatte rundt om creeken, og så ikke mere til de mange flagermus! Det var en sjov oplevelse, som vi vil huske Port Maquarie for! Senere på eftermiddagen vendte vi tilbage til vores hostel for at lave aftensmad og slappe af.

Søndag d. 8 september Søndag havde vi igennem hostlet købt to billetter til at komme ud og se på hvaler. Vi var ret spændte på om vi overhovedet ville komme til at se nogen, hvilket ville være en kæmpe fiasko hvis vi ikke gjorde. Vi havde valgt at tage med speedbåden og det af bare SÅ sjovt!! Der var de vildeste bølger, så vi fløj rundt og kunne ikke få bare ét stillestående billede. Pludselig så vi hvaler ude i vandet. De var ikke tæt på og man kunne kun lige se ryggen af dem, men de var der da, og vi var blevet garanteret at se hvaler. Heldigvis sejlede vi længere ud og pludselig så vi nogle kæmpestore humback hvaler kaste sig op gennem vandet og vende rundt og så lande igen! Det var virkelig et vildt syn og de var enorme! Det var en succes og bådturen havde været så sjov. Vi vendte tilbage til land med vindblæste ansigter og fik os en frokost. Derefter gik vi en forholdsvis lang tur hen til Australiens eneste koalahospital, hvor vi kunne få en gratis guidet tur. Det var også en rigtig god oplevelse og de små koalaer er lige til at stikke i lommen og tage med hjem. Vi så hvordan de blev fodret og hørte om deres skavanker. Mange koalaer er truede og sårede - mest pga. skovbrænde og hundeangreb, men nogle koalaer bliver også efterladt lige efter fødslen og derfor bliver de bragt til koalahospitalet, som sørger for at de bliver friske og kan komme ud i naturen igen. Resten af eftermiddagen og aftenen gik med at kokkerere og pakke da vi skulle videre til næste by - Coffs Harbour.

9.-12. September - Coffs Harbour
Den 9. sep. ankom vi om eftermiddagen til Coffs Harbour! Vi havde bestemt os for, at tilbringe tre nætter dér. Det hostel vi boede på, tilbød gratis udlejning af havkajaker, så det skulle vi selvfølgelig ud og prøve kræfter med! Det var et slid og slæb at få kajaken ned til creeken, men da først den var i vandet, fik vi sejlet en fin tur. Vi padlede først ind mod byen, og dernæst ud mod havet. Man skulle have ekstra udstyr på, for at man måtte sejle ud på havet, hvilket vi ikke havde, så vi blev på creeken! Dagen efter tog vi på stranden. Vi havde på vores tur i kajak, udset os et godt sted, så der gik vi ned og tilbragte det meste af dagen! Vi var også inde og kigge butikker i byen. De har så meget lækkert tøj her nede, at det er svært at modstå fristelsen! Vi holdte os dog i skindet, og det eneste vi brugte penge på var en kr27.53 (5 dollars) pizza fra Dominos, som smagte os meget vel! Vores tid i Coffs Habour var rigtig dejlig og afslappende. Byen er helt sikkert et stop værd, når man rejser i Australien!

Fra 12-16. September

Disse dage brugte vi i Byron Bay. Det var en rigtig hyggelig by med MASSER af gode forretninger og shoppenuligheder. Her brugte vi en del timer med at ose rundt! Desværre var vejret ret dårligt, med regn og blæst så der er blevet læst mange gode sider i vores bøger. Lørdag d. 14 september gik vi en lang god tur ud til Australiens østligste punkt (Gud hvor har de bare mange trapper i det her land!!). Det var en smuk tur og da vi stod på det østligste punkt så vi en flok delfiner der svømmede rundt nede i vandet under os. Her var også et stort flot fyrtårn. Det hele så meget malerisk ud! Om aftenen havde vi besluttet os for at tage i byen. Vi havde købt to liter af Australiens famøse Goon, som er vin - men som slår meget hårdt og gør dig lidt crazy! Ja I kan nok regne ud hvad det endte med. Jeg (Marie) gik under før klokken slog 12 og sov ude på badeværelsesgulvet. Goon er nu blevet afprøvet for første og bestemt også SIDSTE gang! Dagen derpå led vi af tømmermænd og slængede os på stranden!

Tirsdag den 18. september

Vi ankom til Surfers Paradise mandag aften, hvor vi til vores store overraskelse blev hentet i en limousine! Ingen af os havde prøvet at køre i sådan en før, og det var en del anderledes end de minibusser, der normalt plejer at komme! Det var underligt, men også sjovt som man nogen gange kan blive overrasket! Tirsdag var vores første dag i Surfers. Vi vidste ikke helt hvordan vi skulle gribe byen an, så vi pakkede en frokost, og tog ud for at tage et kig på byen! Det specielle ved Surfers Paradise er, at det er en stor by der ligger helt ud til at havet! Så kontrasten fra de høje skyskrabere og de flade strande er meget fascinerende at se på! Selv om vejret ikke helt var med os den dag, fik vi set Surfers Paradise, og hvad den har at byde på! Trætte gik vi i seng om aftenen, for at være klar til en god dag i Wet n' Wild - Waterpark!

Onsdag d. 19. September

Onsdag var vi i den sydlige halvkugles største vandland, som hedder 'Wet n' Wild' og det var virkelig vådt og vildt! Vi havde heldigvis vejret med os og var derude næsten lige fra de åbnede. Der var så mange sindssyge rutshebaner! Vi havde begge dødsangst et par gange, når det nærmest gik lodret ned! En af de sjoveste var en rutschebane kaldet "the Black Hole." Her sad man i en tomands badering igennem en lang og totalt mørklagt bane! Det var så syret, vildt, sjovt og også lidt ubehageligt! Desværre gik tiden alt for hurtig og vi kunne snildt have brugt et par ekstra timer derinde, men desværre lukkede de kl. 17. så vi blev nødt til at smutte. Men det var virkelig en actionfyldt og sjov dag! D. 19. September som er i dag, har vi bare ligget på stranden her i Surfers Paradise! Det har været vores sidste dag her, før vi vender snuden mod Brisbane.